onsdag 22. desember 2010

Anmeldelse: Skammerens Dotter av Lene Kaaberbøl

Skammerens Dotter av
Lene Kaaberbøl




Lest: Desember 2010

Språk: Dansk

Kort om selve historien:
Historien handler om Dina Tonerre, som er Skammerens datter. Dvs. Hun har arvet sin mors egenskab som skammer, som gjør at ved og kikke folk i øynene, får de folk til og se den skam de selv har i livet. Denne egenskap bruker skammeren, Dinas mor Melusinna for og hjelpe med og løse forbrytelser. Mens Dina syntes ikke så godt om egenskapen. Hun har ingen venner, da ingen tørr og se henne i øynene.

Moren blir en dag hentet av en mand for og hjelpe med en sak i Dunark. Senere kommer den en annen mand og henter Dina, for at hun skal hjelpe. Og så starter et lengere eventyr. Hvor Dina kommer ut og oplever verden utenfor sitt hjem.

(vil ikke avsløre noe, i tilfelle det er flere der ute som ikke har fått lest denne boka enda ;) )

Sitat:
Det føltes, som om jeg ikke kunne få luft. Og jeg kom til og tenke på historier om folk som ble levende begravet. Ganske visst hadde jeg aldri hørt om noen som ble levende begravet i en seng, men en gang skulle jo være den første.

Oversatt fra den danske versjonen, side 102


Min mening:
Syntes denne boka passer utrolig bra til den gruppa den er ment til. Unge mellem 10-14 år. Boka er spennende hele veien igjennom og det er ting fra virkeligheten med i så de unge kan sette seg inn i rollen. Mange kan nok sette seg inn i Dina´s plass med at man har følt seg utenfor osv. Og det med og komme ut i verden og ikke altid opleve noen helt så posetive ting.

Jeg gir denne boka 5 ut av 6 stjerner :) Den passer perfekt til målegruppa.
Og når du har lest boka sitter du tilbake med følelsen om at du gjerne vil lese neste bok :)



Jeg vet i hvertfall at jeg vil lese de andre bøkene. Men overveier og lese de på nynorsk. Da jeg har hørt at de er skrivd på nynorsk. Og dette nivå er jo nok en utmerket trening, for og kunne trene mitt nynorske :) Så i det nye året kommer det nok anmeldelser for fortsettelsene. ;)

Har dere lest boka..? Hva syntes dere..?

~MoonStar~

2 kommentarer:

  1. Jeg har alltid hatt lyst til å lese denne boken, men har aldri fått gjort det. Når jeg hører hvor bra du synes den er, så tror jeg nesten at jeg må legge den til på listen ;)

    SvarSlett
  2. Ja det burde du ;) Er også spennt på åssen de er og lese på norsk :)

    Trur jeg har tenkt på og lest boka helt siden den utkom egentlig.. Så tok også meg utrolig lang tid for og ta meg sammen xD

    SvarSlett