mandag 30. januar 2012

Anmeldelse: Søkeord:ayotzintli av Marit Kaldhol

Søkeord: Ayotzintli 
av Marit Kaldhol



Om Boka:
Søkeord: ayotzintli er en spesiell bok skrevet av Marit Kaldhol.
Norsk forfatter som tidligere har skrevet både lettlesbøker, romaner og dikt osv. Litt forskjellig.
Men dette er hennes nyeste bok. Skrevet i en blanding av dagbok, dikt osv.
Og noe jeg syntes er litt spesielt er at den er skrevet på nynorsk :)
Boka ble utgitt i 2010. 
Denne boka fikk literaturprisen i 2010.

ISBN-13: 9788252176407
133 sider

Lest: November 2011
Språk: Norsk

Bak på Boka: (Fra den Norske Bokdatabasen)
Mikke er hjemme alene mens moren og stefaren er på ferie i Chile. De andre i klassen er i gang med russefeiringen, men han vil ikke være med. Han har slått opp med Siri, og svarer ikke når hun sender meldinger. Han sitter ved pc-en om nettene og skriver dagbok og leser om skilpadder.


Handlingen:
I starten følger vi med i form av Mikke´s dagbok. En ung gutt som strever med noe i det skjulte.
I løpet av boka begår Mikke selvmord. Så i slutten av boken følger vi hvordan moren og noen av de andre ramte har det etter dødsfallet.

Min Mening:
Denne boken var virkelig noe utenom det vanlige for meg av litteratur. Dette er ikke en bok jeg normalt ville plukke opp, men boken så anderledes ut. Og da jeg ville øve meg på og lese nynorsk og boken ikke var så lang, besluttet jeg meg for at dette måtte bli en god trening.
At jeg også ville like boken var jo en bonus.
Jeg ga boka 5 ut av 6 stjerner

Dette fordi den var skrevet på en flott anderledes måte :)
Samtidig som den handlet om noe veldig alvorlig. Nemlig en ung gutt som begår selvmord.
Siste del av boka hvor du hører om familie og venner etter på. Tankene demmes omkring det, fikk meg helt rørt. Satt og små grein igjennom hele greia nesten. Blei skikkelig rørt av denne boka. Og den får deg virkelig til og sitte og tenke etter på..


Sjekk også:
- Legg til på Bokelskere
- Marit på Wikipedia (litteratur liste)


Har du lest denne boka? Hva syntes du??

1 kommentar:

  1. Hørtes ut som en veldig trist bok, men en bra bok:)Var litt spesielt cover på han ja:)

    SvarSlett