onsdag 30. november 2011

Anmeldelse: Perfekt Kjemi av Simone Elkeles

Perfekt Kjemi av Simone Elkeles 

Perfect Chemistry (Perfect Chemistry, #1)

Om Boka: 
Dette er første boka i triologien med samme navn, skrevet av Simone Elkeles.
Den norske versjonen er lest opp av Mattis Herman Nyquist og Ingrid Bergstrøm. 
Dette er en nymoderne Romeo og Julie fortelling :)

Boka utkom i papirformat på engelsk i 2008. Mens fortsettelsen Grenseløs kjærlighet kom ut i 2010.
Den tredje og siste boka som på engelsk heter Chain Reaction ble utgitt sommeren 2011, og er ikke oversatt til norsk enda.
Mens den versjonen jeg har som er den norske lydboka, utkom februar 2011.
Og kan kjøpes på lydbokforlaget.


MP3 - Spilletid 09:32:58
ISBN: 9788242142559
 
Vil du lese den som bok har den ca. 360 sider.


Lyttet til: Juli 2011
Språk: Norsk
Format: Lydbok

Bak på Boka: (fra Goodreads)
 A fresh, urban twist on the classic tale of star-crossed lovers. When Brittany Ellis walks into chemistry class on the first day of senior year, she has no clue that her carefully created -perfect- life is about to unravel before her eyes. She's forced to be lab partners with Alex Fuentes, a gang member from the other side of town, and he is about to threaten everything she's worked so hard for-her flawless reputation, her relationship with her boyfriend, and the secret that her home life is anything but perfect. Alex is a bad boy and he knows it. So when he makes a bet with his friends to lure Brittany into his life, he thinks nothing of it. But soon Alex realizes Brittany is a real person with real problems, and suddenly the bet he made in arrogance turns into something much more. In a passionate story about looking beneath the surface, Simone Elkeles breaks through the stereotypes and barriers that threaten to keep Brittany and Alex apart.


Handlingen:
Du skifter på og møte Brittany og Alex. De er to vildt forskjellige tenåringer som kommer fra forskjellig miljøer. Brittany er den fine jenta fra en rik familie, som gjør som det blir sakt og aldri roter seg ut i noe tull. Alex er den røffe gutten fra en fattig familie, han har tatoveringer, kjører på motorsykkel og er medlem av en gangster bande. Men det er bare sånn de blir sett på utenfra.
Hvem skulle tro at kjemi timer og kjemi partner kan endre så mye. De blir satt sammen og i starten er det bare æsj og uff.. Men til slutt begynner de og bli kjent og det med sitt sanne jeg. Ikke det utseende messig :)

Min Mening:
Hadde en del forventninger til denne da jeg har lest så masse positivt om den over alt. Og var litt skeptisk på hele lydbok konseptet, da det var min første lydbok.
Hørt en del dårlig om den engelske versjonen av lydboka, men jeg ble skikkelig positiv overrasket over den norske. Likte veldig godt at det skiftet annen hver kapitell ca. Med at man så det fra forholdsvis Brittany og Alex´s synspunkt. Og det at Alex del ble lest av en mann og Brittany´s del av en dame. Gjorde den mye bedre i mine øyne :) Liker at det er to historier som blir viklet sammen til en :)
Kjempe søt romantisk historie. Jeg valgte og gi den 5 ut av 6 stjerner.
Dette fordi den er vel skrevet og vel fortalt :) Personene var overbevisende og noe man kunne gjenkjenne seg selv i, samtidig som de hele tiden vokste i historien :) Grunnen til den ikke får 6, er at den mangler litt. Det er mest bare romanse og tenårings liv. Hvilket jo nok også er planen. Ikke så mye drama. Kunne kanskje vært litt mere drama. Men det ødelegger ikke noe at det ikke er det :)

Les også:
- Legg til på Bokelskere
- Les om eller legg til på Goodreads
- Min anmeldelse bok 2 (kommer senere)

Har du lest denne eller lyttet til den? Hva syntes du?
Hvis du lyttet til den likte du lydboka? Hørt masse dårlig om den engelske versjonen, men likte selv den norske :)

3 kommentarer:

  1. Jeg har lest denne på norsk og hørt den på lydbok. Elsket boka, ble litt sånn "grease" i bokform :) Da jeg hørte den på lydbok synes jeg Ingrid Bergstrøm leser Brittany litt vel barnslig. Hun ble mer umoden og furtete i lydbok versjonen. Hadde det ikke vært for at jeg hadde lest boka tidligere, hadde nok dette irritert meg veldig.

    Men dette må være årets feel-good bok nr. 1.

    SvarSlett
  2. Jeg har bare hørt om den boka men har aldri hørt den på lydbok eller lest den:)

    SvarSlett
  3. Helt fantastisk bok!
    Gleder meg som en liten unge til oppfølgeren, skal kjøpe den imorgen c:

    SvarSlett