lørdag 21. april 2012

Anmeldelse: Min tid kommer av Nina Vogt-Østli

Min tid kommer av Nina Vogt-Østli

Om Boka:
Min tid kommer er en debut bok for ungdom skrevet av Nina Vogt-Østli.
Men selvom den er skrevet til unge (12-16 år), vil jeg mene den er passende for voksne også. Da det er noen viktig tanker som blir satt i gang når du leser den. Noen viktig temaer som blir tatt opp, hovedtema: mobbing.

Tusen takk til forlaget, da jeg fikk dette eksemplaret i forbindelse med Cappelen Damms Bokbloggturne. 

ISBN13: 9788202380373
205 sider

Lest: Mars 2012
Språk: Norsk

Bak på boka: (fra Norsk bokdatabase)
Hans Petter har det tøft. Moren er fraværende, faren skuffer stadig og på skolen blir han mobbet. Så blir han kontaktet av Fera, ei jente på nettet som sier hun er fra framtida. Hans Petter blir først glad for at noen i det hele tatt vil ha kontakt med ham. Men så forteller jenta at noe forferdelig kommer til å skje, og at han kanskje er den rette til å hindre det.

Handlingen:
Vi følger hovedpersonen Hans Petter i sin harde oppvekst, med mobbing i skolen.
Han  prøver derfor og holde seg for seg selv, og gjøre seg så usynlig som mulig.
Men det er ikke like lett når læreren begynner og legge merke til hva som skjer og derfor vil hjelpe.
Hvilket han tror bare vil gjøre alt verre.
Ting tar en drastisk vending og plutselig får Hans Petter viklet seg inn til og bli en av mobberne.
Samtidig har han fått seg en ny venn på nettet som prøver og forstå hva Hans Petter sliter med.
Hun tror hun kommer fra fremtiden. Men er det overhoved mulig. Og hvorfor kontaktet hun akkurat Hans Petter og ingen andre.

Min Mening:
Denne boken var kjempe bra. Valgte og gi den 6 ut av 6 stjerner


Den tar opp kjempe viktig emner og får deg til og fundere enda breiere over tingene.
Om hvordan det er og kan bli. Og hvordan det kan ha vært.
Det skjønner du når du har lest boken. ;) Vil ikke avsløre noe. For det som gjorde at jeg elsket boken var at jeg ikke ante hva jeg hadde i vente :)

Boken er skrevet i et lett språk. Og er veldig fort lest.
Mye av boken er bare dialog i mellom Hans Petter og Fera, som foregår over chat i korte setninger.
Men selvom den er så simpel som den er, kan du fortsatt sette deg inn i hvorfor det er sånn.
Det simple er ofte det beste ;) 

Bortsett fra den får deg til og fundere over ting i fortiden og fremtiden. Så gir den deg også et ganske bra innblikk på hvordan et mobb offer tenker og hvorfor.

Kan virkelig anbefale denne boken :)
Og jeg gleder meg til og se om det kommer mere av denne forfatteren i fremtiden :)

Må også innrømme jeg var litt skeptisk på coveret. Dette er normalt ikke en bok jeg ville plukket opp. Men jaggu er jeg glad jeg gjorde det likevel :) 

Sjekk også:
- Legg til Bokelskere


Andre sin anmeldelse:
- Julies Bokbabbel 
- Aud J. H  
- Ungdomsboka
- Kine
- Lene
- Linn (kommer 22/4)



4 kommentarer:

  1. Kjempefin anmeldelse:) Morsomt å være med i bokbloggerturneen:) Skal lese boken:)

    SvarSlett
  2. Enig! Knallgod bok, skikkelig urovekkende.

    SvarSlett
  3. Bra omtale:) Lest om denne her på julies bokbabbel.må sjekke ut om denne kommer på biblioteket der jeg bor:)
    SV;Det er den:) Anbefales for alle titanic fans (hvis jeg kan bruke den termen).

    SvarSlett
  4. SV; takk for at du deltar på min konkurranse:) Du får ha en fin bokdag!

    SvarSlett